goecom_pliki cookie

Pliki cookie są nieodłącznym elementem funkcjonowania stron internetowych, w tym sklepów internetowych i w zależności od rodzaju, mogą pełnić rozmaite funkcje, wspierające sprzedawcę w działalności sklepu. Cookies zapewniają przede wszystkim prawidłowe działanie oraz realizację podstawowych funkcji sklepu internetowego (np. pomagają w dostosowaniu języka pod daną lokalizację czy utrzymują sesję użytkownika). Mogą być także wykorzystywane do analizy i uzyskania danych statystycznych na temat korzystania ze sklepu internetowego (np. konwersja czy ogólne zainteresowanie treściami). Przede wszystkim jednak, dzięki „ciasteczkom” możliwe jest zapoznawanie się z preferencjami Twoich klientów i późniejsze wyświetlanie im reklam dopasowanych do ich upodobań.

Pliki cookie w zgodzie z prawem

Stosowanie cookies to jednak nie tylko korzyści, ale również obowiązki, także z perspektywy prawnej.

Niestety prawne aspekty stosowania plików cookie i innych technologii śledzących, a w szczególności wątek pobierania zgód na instalację plików cookie, w dalszym ciągu rodzą wiele wątpliwości wśród właścicieli sklepów internetowych. Podejście oraz modele stosowania tzw. belek cookie, czyli komunikatów wyświetlających się po wejściu na stronę, są wśród sprzedających różne. Często przyjęty model oraz jego szczegółowość i zakres przekazywanych informacji jest wynikiem kompromisu między celami marketingowymi a chęcią sprostania wymogom prawnym w tym zakresie.

Od jakiegoś czasu widoczna jest na rynku tendencja mocnego rozbudowywania treści dotyczących plików cookie oraz wdrażania tzw. managerów cookie, czyli rozwiązań pozwalających użytkownikowi na wyrażenie zgód na poszczególne rodzaje cookies. Wbrew powszechnej opinii, przepisy w tym zakresie nie zmieniły się, samo RODO nie wprowadziło też dodatkowych wymogów. Impulsów do takiego kierunku było kilka, a pośród nich wyrok unijnego Trybunału Sprawiedliwości, który przyjął, że do wyrażenia zgody na korzystanie z cookies konieczne jest działanie użytkownika.  

W ostatnim czasie swoje wytyczne w tym zakresie wydał również francuski organ – mogą one być podstawą działań także w innych krajach unijnych.

Biorąc pod uwagę wytyczne organów oraz coraz większą świadomość klientów, powinieneś zadbać o umieszczenie prawidłowych informacji dotyczących stosowania plików cookie w Twoim sklepie internetowym.

Modele belki cookie

W praktyce w ramach prowadzenia sklepu internetowego możliwe jest korzystanie z dwóch rodzajów belek cookie:

  • Podstawowej (prostej), mającej głównie charakter informacyjny, która odwołuje się do zgody udzielanej w ramach ustawień przeglądarki; oraz
  • Rozszerzonej, dzięki której użytkownicy mogą samodzielnie zarządzać udzielanymi przez nich zgodami na instalację plików cookie z poziomu sklepu internetowego – ten rodzaj belki cookie jest polecany zwłaszcza jeśli współpraca z innymi partnerami biznesowymi obejmuje również targetowanie reklam.

Na gruncie polskich przepisów dopuszczalne jest stosowanie prostej belki cookie w ramach sklepu internetowego, tj. opartej na prostych komunikatach, odwołujących się do zgody udzielonej w ramach ustawień przeglądarki. Cześć sklepów internetowych, nawet tych posiadających już renomę na rynku, nadal stosuje taką skróconą klauzulę. Niestety, o ile polskie przepisy dają podstawę do takich działań, ten model budzi wątpliwości na gruncie przepisów europejskich i praktyki orzeczniczej.

Tendencja do stosowania rozszerzonej belki cookie, dzięki której odwiedzający mają możliwość zarządzenia ustawieniami cookie z poziomu strony, jest coraz większa. Wynika to w dużej mierze z podejścia i stanowisk unijnych organów, które coraz częściej przyjmują, że wyrażenie zgody przez same ustawienia przeglądarki nie jest wystarczające – konieczne byłoby wykazanie, że użytkownik podjął aktywne działanie w celu potwierdzenia ustawień domyślnych lub dokonał zmiany ustawień.

Na wdrożenie tego typu belki decyduje się coraz więcej sklepów internetowych, również znanych marek,  takich jak Adidas, 4F czy Zalando. Niezależnie od wielkości Twojego biznesu, warto abyś zastanowił się, który model belki cookies będzie najbardziej dostosowany do strony Twojego sklepu.

Pliki cookie w sklepie internetowym – najnowsze wytyczne

Na koniec 2020 roku francuski odpowiednik Urzędu Ochrony Danych Osobowych – CNIL – ukarał dwóch gigantów technologicznych rekordowymi karami pieniężnymi. Za przechowywanie reklamowych plików cookie z ich stron internetowych na komputerach użytkowników, bez uprzedniej zgody i bez wystarczających informacji dla użytkownika, zostały ukarane Google (100 mln euro) i Amazon (35 mln euro). Co więcej ten sam organ zapowiedział kontrole, mające na celu weryfikację, czy inne podmioty posiadające stronę internetową, zastosowały się prawidłowo do wymogów w zakresie cookies.

Sam CNIL już jakiś czas temu wydał oficjalne wytyczne co do stosowania cookies przez podmioty prowadzące strony internetowe. Wytyczne te sugerują m.in., że użytkownik Internetu musi być w jasny i wyraźny sposób poinformowany o celach korzystania z plików cookie przez właścicieli stron, natomiast odmowa ich instalacji w urządzeniach użytkowników musi być równie łatwa, jak ich akceptacja.

Spoglądając na grunt unijny, temat stosowania plików cookie jest w dalszym ciągu na czasie i wbrew pozorom stanowi kluczowy aspekt dla każdego podmiotu prowadzącego stronę www, a w szczególności sklep internetowy.

Zgoda na pliki cookie to nie wszystko

Oprócz zgody na instalację plików cookie, na podmiocie prowadzącym sklep internetowy ciąży również obowiązek przekazania użytkownikowi odpowiednich informacji. Klient musi zostać poinformowany o rodzajach plików cookie, jakie mogą zostać zainstalowane w jego urządzeniu oraz w jakim celu. W praktyce obowiązek ten spełnia się częściowo w ramach belki / komunikatu o cookie, a w pełnym wymiarze poprzez stworzenie i umieszczenie na stronie polityki cookie.

Pamiętaj, że kopiowanie polityki prywatności, regulaminu sklepu internetowego czy innych treści prawnych niezbędnych do funkcjonowania e-commerce, niesie ze sobą wiele ryzyk, również finansowych. Aktualne i zgodne z wymogami prawnymi polityki prywatności i cookies to jedne z najważniejszych dokumentów w Twoim sklepie internetowym – zachęcamy do zapoznania się z ofertą naszych sprawdzonych produktów. Przygotowaliśmy dla Ciebie pakiet dokumentów, w tym najbardziej aktualną treść polityki prywatności i cookies wraz z podstawową belką cookie dostosowaną do wymogów prawnych – sprawdź. W naszym sklepie możesz także zakupić wzór rozszerzonej belki cookie, który dostępny jest tutaj.

SHOPPING BAG (0)

Zadaj pytanie