sklep-dropshipping

Występuje kilka modeli prowadzenia działalności online. Jednym z nich jest dropshipping, który wyróżnia specyficzne rozwiązanie kwestii dostawy towarów zamówionych przez internet. Dropshipping jest atrakcyjny w szczególności dla początkujących sklepów internetowych oraz tych, które nie dysponują dużymi powierzchniami magazynowymi. Przedstawiamy prawno-konsumenckie aspekty prowadzenia działalności w tym modelu.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping jest modelem sprzedaży, w którym – poza klientem końcowym – występują co najmniej 2 podmioty. Jeden z nich oferuje klientowi nabycie towaru w ramach prowadzonego przez siebie sklepu internetowego. Drugi to współpracujący z nim dostawca, który jest odpowiedzialny za przekazanie towaru – nie jest on jednak kurierem odpowiedzialnym za przesyłkę, a podmiotem odpowiedzialnym za dostępność towaru. Taka forma działalności umożliwia jasny podział obowiązków pomiędzy współpracującymi podmiotami: jeden z nich prowadzi sklep internetowy (w tym m.in. zbiera zamówienia), drugi zaś odpowiada za aspekt logistyczny, tzn. realizuje wysyłkę znajdującego się po jego stronie towaru do klienta. Dropshipping może być szczególnie opłacalny dla przedsiębiorców, którzy wolą skupić się na działalności wizerunkowej online, np. budowaniu własnej marki, oszczędzając czas i koszty związane z magazynowaniem towarów i organizowaniem ich przesyłki.

Relacje na linii sprzedaż – dostawa w dropshippingu

Decydując się na dropshipping musisz przede wszystkim ustalić, kto będzie stroną umowy sprzedaży towarów. Jest to kluczowa informacja, zarówno dla dokonującego zakupu w Twoim sklepie internetowym klienta, jak i dla Ciebie – w zakresie Twoich obowiązków względem konsumenta.

Wyróżniamy dwie podstawowe relacje wewnątrz podmiotów działających w modelu dropshipping:

  1. Sklep internetowy jest sprzedawcą, a współpracujący z nim podmiot dostawcą towaru.
  2. Sklep internetowy pośredniczy w umowie sprzedaży między klientem a dostawcą towaru.

Jeżeli regulaminy sklepów internetowych będą odpowiednio zabezpieczały interesy konsumentów, każda z powyższych alternatyw będzie zgodna z prawem.

Na co zwrócić uwagę, decydując się na dropshipping?

Współpracując z dostawcą towaru, powinieneś zwrócić uwagę na wiele aspektów, np. dotyczących powierzenia danych osobowych czy podatkowych. Z perspektywy ochrony konsumenta kluczowy jest regulamin sklepu i wynikające z niego zasady odpowiedzialności za sprzedany towar. Odpowiednie zabezpieczenie interesów konsumenta w regulaminie, jak również w toku realizacji zamówień i reklamacji klientów, uchroni Cię od kosztowych ryzyk prawnych.

Jak w każdym sklepie online działającym w relacji business-to-consumer, powinieneś przekazać klientowi szereg informacji. Poza pełnymi danymi sprzedawcy (nazwa, adres), powinieneś jasno poinformować konsumenta o przysługujących mu uprawnieniach – zarówno w zakresie odstąpienia od umowy zawartej przez internet, jak i o odpowiedzialności sprzedawcy za wady towaru z tytułu rękojmi (np. zepsuty ekspres do kawy). Istotne jest również wyraźne wskazanie konsumentowi, w jaki sposób ma się z Tobą komunikować w zakresie reklamacji. Musisz więc ustalić, jaką rolę w procesie sprzedaży w modelu dropshipping pełnisz Ty, a jaką Twój dostawca. Najważniejsze, aby klient końcowy miał świadomość z kim zawiera umowę i kto odpowiada za wady produktu, jakie zakupi w Twoim sklepie internetowym.

W modelu dropshipping zasadniczą informacją, którą klient musi uzyskać, jest także czas, w jakim otrzyma towar – zgodnie z unijnymi przepisami powinno to być maksymalnie 30 dni, jednak nie jest to twardy obowiązek przedsiębiorcy. Jeżeli wyraźnie poinformujesz klienta o dłuższym terminie już na początku składania zamówienia (najlepiej na samej karcie produktu) – takie działanie powinno być dopuszczalne.

Zagrożenia dla konsumenta?

Dropshipping nie wszędzie cieszy się dobrą sławą. Jest to model działalności, który może kojarzyć się konsumentowi negatywnie, przede wszystkim z sytuacją nadużywania tej elastycznej formy. Naruszenie interesu konsumentów w omawianym wariancie może wynikać z niepoprawnego wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy – wystawiającego ofertę towaru w ramach sklepu internetowego. Brak wymaganej  informacji o właściwym (formalnym) sprzedawcy również stanowi zagrożenie dla kupującego, a dla sprzedawcy -ryzyko uznania stosowanej praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Należyty, czyli wysoki poziom poinformowania klienta o skutkach zawarcia przez niego z Tobą umowy, to kwestia fundamentalna przy realizacji prawa konsumenta do odstąpienia od umowy lub odpowiedzialności za wady z tytułu rękojmi.

Strażnik praw konsumentów (UOKiK) zauważa, że dropshipping najczęściej wiąże się z dostawcą towaru pochodzącym z Dalekiego Wschodu. Co za tym idzie, dostarczenie towaru zakupionego online znacznie się wydłuża, realizacja praw konsumentów jest utrudniona, a konsument (jako importer) może nawet zostać zobowiązany do uiszczenia opłat celno-skarbowych. Z pewnością nie każdy przedsiębiorca prowadzący działalność e-commerce w oparciu o dropshipping znajdzie się na celowniku UOKiK, niemniej konstruując prawne aspekty swojego biznesu należy mieć na względzie kwestie regulacyjne i ochronę praw konsumentów. Od 2021 r. niektóre z tych praw będą przysługiwały także osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą.

Nie warto jednak powielać mitu, że dropshipping jest prawnie niedozwolonym modelem wykorzystywanym w e-commerce. Jeżeli w odpowiedni sposób zabezpieczysz interesy swoje i klientów – może on się okazać sprawnie działającym wariantem prowadzenia sklepu internetowego.

SHOPPING BAG (0)

Zadaj pytanie