typy-platform-ecommerce

Wybór odpowiedniej platformy e-commerce to jedna z istotniejszych kwestii, jakie powinieneś wziąć pod uwagę, kiedy rozpoczynasz sprzedaż w internecie. To jego siła napędowa, która pozwoli Ci efektywnie zarządzać całym procesem sprzedażowym. Jak założyć sklep internetowy korzystając z platformy e-commerce? Czy naprawdę nie uda się zacząć bez niej? Którą wybrać? Odpowiadamy w artykule!

Serce Twojego sklepu

Decydując się na wybór konkretnej platformy musisz zadać sobie kilka podstawowych pytań. Jak duży będzie mój sklep internetowy? Z iloma produktami zaczynam i czy planuję rozszerzać asortyment? Jakimi środkami dysponuję? Odpowiedź na nie pozwoli Ci świadomie przyjrzeć się dostępnym rozwiązaniom i wybrać to właściwe. Wśród najczęściej spotykanych znajdziesz:

  • platformy Open-Source,
  • platformy SaaS (Software as a Service),
  • platformy na licencji,
  • platformy dedykowane.

Jakie są pomiędzy nimi różnice? Którą wybrać, jeśli ruszasz ze sprzedażą niewielkiej ilości produktów, a którą dla rozbudowanego sklepu? Już wyjaśniamy!

Najczęściej wybierany open-source

Platformy typu open-source to obecnie najpopularniejsze rozwiązanie wybierane dla e-commerce. Skąd wynika ich popularność? To przede wszystkim zasługa elastyczności i niskich kosztów wdrożenia (nie zapłacisz za bazową wersję platformy, ale musisz pamiętać np. o opłaceniu domeny czy hostingu). Jeśli zdecydujesz się założyć sklep internetowy na platformie open-source, będziesz mógł samodzielnie modyfikować wiele jej elementów – od szaty graficznej, poprzez rodzaj modułów czy wprowadzanie nowych funkcji. To rozwiązanie „SEO friendly” – prosta konfiguracja treści pomoże Ci zawalczyć o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Widoczność w Google to podstawa!

Czy rozwiązanie ma jakieś wady? Jedną istotną – wraz z rozwojem sklepu wprowadzanie dużych modyfikacji może wymagać wiedzy technicznej i skorzystania z usług programisty.

Jeżeli jednak zdecydujesz się na platformę open-source, zwróć uwagę na WooCommerce. Zwłaszcza jeśli tworzysz stronę opartą na WordPress – to tak naprawdę rozbudowana wtyczka, dzięki której bez większych trudności założysz sklep internetowy. Umożliwia podpięcie płatności on-line jak PayU, Dotpay czy Tpay, a do tego jest intuicyjna. Możesz skorzystać z darmowych i płatnych szablonów, aby dostosować ją do własnych potrzeb.

Przyjrzyj się też PrestaShop, to obok WooCommerce najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce. Co ją wyróżnia? W darmowej wersji oferuje sporo dodatkowych funkcji, a responsywny interfejs sklepu pozytywnie Cię zaskoczy. Będziesz mógł śledzić statystyki, kontrolować stany magazynowe produktów i rozbudowywać swój sklep internetowy bez konieczności zmiany platformy. PrestaShop, podobnie jak Woocommerce, wspiera popularne systemy płatności i pozwala na tworzenie wielu kategorii produktów.

Podium zamyka Magento. Choć jego wdrożenie jest bardziej kosztowne od poprzedników, będziesz mógł niemal do woli rozbudowywać swój sklep i dostosować szablon do zwiększających się potrzeb. Co więcej, z łatwością utworzysz różne wersje językowe sklepu, a nawet wprowadzisz płatność w walucie innej niż złotówki.

Kiedy liczy się czas

Jeśli masz niewiele czasu na przeniesienie biznesu do sieci i rozważasz czy i jak założyć sklep internetowy niewielkim nakładem pracy – weź pod uwagę platformę abonamentową SaaS (Software as a Service). Rozwiązanie działa na chmurze dostarczającej je firmy – dostajesz niemal gotowy sklep, oparty na wydajnej platformie. Możesz dostosować go do swoich potrzeb, zmieniać moduły, choć nie w takim stopniu jak przy open-source. Nie musisz natomiast przejmować się hostingiem. Dodajmy do tego stosunkowo niski koszt wdrożenia i wysoki poziom bezpieczeństwa dla Twojego sklepu internetowego – mamy rozwiązanie idealne. Czy na pewno?

Platformy abonamentowe mają pewne ograniczenia. Twoje produkty lądują na chmurze dostawcy– nie możesz modyfikować samego systemu, jedynie dopasować go do swoich możliwości. Miesięczne koszty abonamentu będą się różnić w zależności od wielkości sklepu – przekalkuluj dokładnie, czy jest to opłacalne.

Polecamy Ci przyjrzeć się dwóm platformom – Shoper oraz Shoplo. Pierwszą z nich bez problemu dostosujesz do swoich preferencji, korzystając z rozbudowanej bazy szablonów. Shoper pozwala na integrację z topowymi platformami do sprzedaży w internecie, m.in. Allegro, Ceneo. Nie musisz się również martwić o obsługę bezpiecznych płatności czy kontakt z firmą kurierską – wszystko otrzymujesz w pakiecie. Podobnie w przypadku Shoplo – za niewielką opłatą założysz sklep internetowy, jego wygląd dostosujesz do swoich preferencji i w krótkim czasie rozpoczniesz sprzedaż. Korzystając z platformy będziesz mógł na bieżąco monitorować stany magazynowe oraz tworzyć kolejne kategorie. Pewnie zainteresuje Cię też fakt, że Shoplo posiada dedykowaną aplikację mobilną – będziesz mógł więc zarządzać swoim sklepem zdalnie.

Płatna licencja dla dużego gracza

Jeśli dopiero zaczynasz sprzedaż w internecie, zdecydowanie odradzamy platformę z płatną licencją – to rozwiązanie dla dużych sklepów i wymaga zdecydowanie większych nakładów finansowych. Swoboda modyfikacji na tego typu platformie jest wprawdzie ogromna, ogranicza Cię tylko własna wyobraźnia i budżet, ale to właśnie koszt wdrożenia platformy czyni ją nieopłacalną dla dopiero powstających sklepów. To na pewno ciekawe rozwiązanie, jeśli Twój sklep zyska na popularności, znacznie wzrośnie liczba oferowanych produktów, a patrząc na liczbę klientów zaczniesz przecierać oczy ze zdumienia, czego oczywiście życzymy! 😊

Rozwiązanie szyte na miarę

Platformy dedykowane to w zasadzie rozwiązanie idealne – tworzone od podstaw, z uwzględnieniem potrzeb marki, dopasowaną szatą graficzną, modułami… W zasadzie oferuje wszystko, co tylko sobie wymarzysz. Oczywiście za odpowiednią cenę – jak się domyślasz, niemałą. Polecamy je dla przedsiębiorców, którzy tworzą produkty silnie związane z marką osobistą, chcących wyróżnić je w niestandardowy sposób. Stawiających pierwsze kroki w e-commerce zachęcamy do skorzystania z pozostałych typów platform.

Wybór ma znaczenie

Jak widzisz, wybór odpowiedniej platformy zależy od wielu czynników i jest kwestią bardzo indywidualną. Każda z platform kusi mnóstwem rozwiązań, jednak nie są one pozbawione wad. Najważniejsze to na chłodno ocenić, jakie są Twoje potrzeby i możliwości finansowe. A skoro już wiesz, jak założyć sklep internetowy od strony technicznej i prawnej, trzymamy kciuki, bo dalej będzie już tylko lepiej!

SHOPPING BAG (0)

Zadaj pytanie