wymogi-prawne-ecommerce

Chcesz zacząć prowadzić sprzedaż internetową? Nie do końca wiesz, jak założyć sklep internetowy? Albo nie jesteś pewien czy jesteś dobrze przygotowany do działania w branży e-commerce? Z naszą pomocą prawną zaczniesz działać na dobrych fundamentach.

Z prawnego punktu widzenia prowadzenie sklepu internetowego dotyka kilku kwestii, zaczynając od sprzedaży konsumenckiej, przez temat danych osobowych zbieranych w sklepie, aż po obszar budowania bazy danych i prowadzenia marketingu. Niestety przepisy dotyczące tych obszarów rozbite są w kilkunastu ustawach i na początku nie jest łatwo odnaleźć się w gąszczu przepisów. Jest jednak kilka najważniejszych tematów, które musisz znać myśląc o tym, jak założyć sklep internetowy. Przegląd najważniejszych z nich w poniższym artykule.

Działalność

W zależności od wyboru formy prowadzonej na potrzeby sklepu internetowego działalności, konieczne będzie uzyskanie wpisu odpowiednio do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub do Krajowego Rejestru Sądowego. Pamiętaj, że przy składaniu wniosku o założenie działalności musisz podać odpowiedni kod PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) dla prowadzenia sklepu internetowego. Jeśli już prowadzisz sprzedaż w trybie stacjonarnym, jesteś zarejestrowany w CEiDG i decydujesz się na rozszerzenie swojej działalności na e-commerce – warto, żebyś dokonał aktualizacji swojego wpisu na sprzedaż internetową. Po szczęśliwym pokonaniu wszelkich urzędowych formalności związanych z założeniem działalności, możesz przejść do następnego kroku, jakim jest planowanie samego sklepu internetowego.

Nazwa i logo – czyli Twój brand

Ważną kwestią przy zakładaniu własnego sklepu internetowego jest jego nazwa oraz logo / oznaczenie, które będzie identyfikować Twój sklep. Na samym początku warto przeprowadzić analizę rynku, aby zweryfikować, czy wymyślona przez Ciebie nazwa nie jest już zajęta przez kogoś z Twojej konkurencji. Możesz w tym celu przejrzeć rejestr zastrzeżonych znaków towarowych – dzięki temu uzyskasz pewność, że Twoja nazwa nie została jeszcze przez nikogo użyta. Pamiętaj przy tym, że Twoja nazwa nie może być łudząco podobna do nazwy innego, działającego już sklepu, w szczególności w branży e-commerce i/lub zajmującego się sprzedażą podobnych produktów czy usług. Ważne jest też, żeby pod żadnym pozorem nie podszywać się pod inny sklep, mający ugruntowaną już renomę na rynku. Mogłoby to pociągnąć za sobą negatywne konsekwencje prawne związane z posługiwaniem się cudzą nazwą sklepu. A zatem… do dzieła – odkryj w sobie moce kreatywne 😊.

Po zakończeniu procesu poszukiwania nazwy i projektowania dostosowanego do niej logo, słusznym rozwiązaniem na rozpoczęcie przygody ze sklepem internetowym, może być ich zastrzeżenie. W ten sposób będziesz miał pewność, że Twój brand jest bezpieczny.

Oprogramowanie i domena

Z punktu widzenia osoby, która jest na początku swojej drogi i zastanawia się, jak założyć sklep internetowy, kwestie oprogramowania, domeny i architektury sklepu, mogą wydawać się nieco skomplikowane. Na szczęście na rynku funkcjonuje sporo gotowych rozwiązań. Wybór dobrej platformy na założenie sklepu internetowego jest o tyle ważny, że to, co znajdować będzie się w sklepie musi spełniać określone wymogi prawne. Decydując się na konkretną domenę i akceptując jej regulamin formalnie zawrzesz z dostawcą domeny umowę.

Wybór odpowiedniego oprogramowania zależy od skali, na jaką chcesz prowadzić sprzedaż produktów. Jeśli jesteś osobą początkującą w branży e-commerce, to nie ma potrzeby żebyś na sam start inwestował wielkie pieniądze we własną platformę sprzedażową i stałą współpracę z osobami z wiedzą z zakresu IT. Dobrym rozwiązaniem na sam początek może być skorzystanie z gotowej platformy zakupowej, których oferta na rynku jest szeroka. Więcej na temat tego, jak wybrać platformę e-commerce piszemy tutaj: Przegląd platform e-commerce.

Regulamin

Regulamin sklepu internetowego jest nieodzownym elementem każdego biznesu prowadzącego sprzedaż w Internecie. Z prawnej perspektywy regulamin to przede wszystkim umowa, która będzie łączyć Cię z Twoimi klientami, dlatego tak ważne jest, aby był dobrze przygotowany. Przede wszystkim powinien on określać najważniejsze kwestie związane z funkcjonowaniem sklepu i dokonywaniem zakupów. Dodatkowo, w ramach takiego dokumentu musisz spełnić podstawowe obowiązki informacyjne wobec konsumentów, m.in. takie jak:

  • kto prowadzi sklep internetowy – czyli Twoja firma,
  • w jaki sposób i na jakich zasadach (m.in. płatność, dostawa) można dokonać zamówienia w Twoim sklepie,
  • co w przypadku, gdy potencjalny klient będzie chciał zwrócić zakupiony produkt u Ciebie i w jaki sposób może złożyć reklamację.

Pamiętaj, aby na etapie rejestracji w sklepie oraz dokonywania zakupów pobierać oświadczenie klienta o akceptacji regulaminu. Najlepiej, aby miało ono formę odrębnego, odgórnie odznaczonego checkboxa.

Więcej informacji odnośnie regulaminu sklepu internetowego możesz znaleźć tu: Regulaminu sklepu – praktyczne informacje.

Polityka prywatności i cookies

Jeżeli regulamin Twojego sklepu internetowego jest już gotowy – czas zabrać się za przygotowanie polityki prywatności i cookies. Dzięki prawidłowo przygotowanej polityce prywatności i cookies, Twoi klienci będą mieli w jednym miejscu opisane co się dzieje z ich danymi osobowymi i plikami cookies w trakcie robienia zakupów w Twoim sklepie internetowym. Ważne jest także, aby w miejscach, gdzie w ramach sklepu zbierane będą dane osobowe zamieścić podstawowe informacje o tym, kto jest administratorem danych i w jakich celach dane będą przetwarzane. W zakresie szczegółowych informacji możesz odesłać klienta do Polityki prywatności.

Nie musisz pobierać zgody na treść polityki prywatności, to dokument o charakterze informacyjnym. W większości przypadków nie będzie także konieczna zgoda na przetwarzanie danych osobowych – podstawą prawną przetwarzania danych klientów w celu realizacji zamówień jest zawarta umowa sprzedaży.

Szczegółowe informacje odnośnie tego, co Twoja polityka prywatności i cookies powinna zawierać znajdziesz we wpisie Polityka prywatności.

Baza newsletter

Wysyłanie newsletterów jest coraz bardziej powszechnie stosowaną praktyką wśród podmiotów z branży e-commerce. Dzięki zbudowanej bazie odbiorców łatwiej dotrzeć do klientów, a dobrze sprofilowane wysyłki mogą nawet sprawdzić, że poziom sprzedaży w Twoim sklepie internetowym znacząco się podniesie! Budując własną bazę odbiorców newslettera musisz pamiętać, że nikt nie lubi otrzymywać informacji handlowych, o które nie prosił. W związku z tym, jeśli chcesz wysyłać informacje dotyczące Twoich produktów i usług –  potrzebujesz wyraźnej i dobrowolnie wyrażonej zgody odbiorcy na ich otrzymywanie. Więcej o tym, jak zachęcić klientów do zapisania się na Twój newsletter – już wkrótce.

Mamy nadzieję, że powyższe 6 punktów pozwoliło Ci choć wstępnie zrozumieć, jak założyć sklep internetowy z perspektywy prawnej – działań jest niemało, ale dobry start będzie procentował! Z pomocą przychodzą również dobrze skonstruowane wzory dokumentów – znajdziesz je na naszej stronie w zakładce Sklep.

SHOPPING BAG (0)

Zadaj pytanie