W gąszczu czynności związanych z otwarciem sklepu internetowego, nie może zabraknąć tych związanych z kreowaniem identyfikacji wizualnej. Jedną z nich jest przygotowanie znaku, który będzie podstawowym elementem rozpoznawalności marki – logo. O czym należy pamiętać projektując logo? Jakie są możliwości jego przygotowania? Jakich błędów uniknąć? Wyjaśniamy!
Chcę logo! Jak zacząć?
W zasadzie można powiedzieć, że logo to prosty (najczęściej) symbol i krótki napis, więc jego zaprojektowanie wydaje się łatwe. Wielkie światowe marki pokazują wręcz, że wystarczy nazwę firmy napisać wybranym fontem, użyć odpowiednich kolorów i już – gotowe! Przykładem mogą być tu takie marki, jak Google, Panasonic, Reserved, czy Tefal. Tworząc logo sklepu internetowego warto jednak zacząć od wyznaczenia celów wizerunkowych i ustalenia, jakie skojarzenia powinien wywoływać znak identyfikujący nasz e-commerce. Równie ważne jest odpowiedzenie sobie na pytanie jaka jest najistotniejsza rzecz, którą powinien zapamiętać odbiorca naszego sklepu internetowego. Jasno określając te podstawy, można przystąpić do zastanowienia się, jak osiągnąć te cele stosując odpowiednie formy, kształty, barwy czy typografię. O zasadach doboru tych elementów pisaliśmy w artykule „Branding w sklepie internetowym”.
Podstawowe zasady tworzenia logo dla sklepu internetowego
Dobre logo sklepu internetowego powinno jasno komunikować i przekazywać jego styl. Warto zatem zastanowić się nad tym, jaka jest osobowość marki e-commerce, jakie ma cechy, co oferuje, do jakiej grupy odbiorców jest kierowana, czy jakie wartości powinna przekazywać. Sklep internetowy zajmujący się sprzedażą sprzętu do uprawiania sportu będzie wymagał zupełnie innego logo niż ten oferujący zabawki dla dzieci. W pierwszym przypadku znak powinien swoim kształtem, kolorami i typografią komunikować cechy związane z aktywnością, ruchem czy niezawodnością, w drugim zaś powinien wzbudzać zaufanie, poczucie bezpieczeństwa oraz spokój.
Zakładając sklep internetowy, należy określić jego grupę odbiorców – konkretny segment, który będzie zainteresowany jego ofertą. I to do niej powinno trafiać logo – przekonywać, wywoływać dobre skojarzenia oraz łatwo zapadać w pamięć. Projektując znak charakteryzujący e-commerce, należy nieustannie pamiętać o tym, że powinien podobać się nie właścicielowi, twórcy czy jego pracownikom, ale tym, którzy będą trafiać na markę w sieci. Trzeba zatem mieć na względzie ich cechy demograficzne (wiek, płeć), upodobania (priorytety, wartości) czy zachowanie (etap życia, sposób spędzania wolnego czasu etc.).
Nie można zapomnieć także o konkurencji w otoczeniu biznesowym sklepu internetowego. Warto przyjrzeć się markom „po fachu”, aby dowiedzieć się, czego unikać inie powielać tego, co już istnieje, a także – co najważniejsze – czym się wyróżnić. Z pewnością analiza wyglądu logówek bezpośrednich konkurentów pozwoli ustalić kierunek i styl – być może spójny w przypadku wszystkich tych znaków. Na jej podstawie warto zebrać wnioski i zastanowić się, czego nie ma jeszcze na rynku oraz jak zaprojektować logo, aby było unikatowe.
Proces projektowania
Kiedy powyższe cechy i potrzeby zostaną określone, sklep internetowy jest coraz bliżej otrzymania swojego własnego logo. Następnym etapem jest proces projektowania znaku, który może przybrać różne formy, a raczej… twórców. Trzeba przy tym pamiętać, że stworzenie logo tylko z pozoru jest łatwą czynnością. W rzeczywistości jest wręcz odwrotnie! Przygotowanie znaku, który będzie wyrażał cechy naszego sklepu internetowego, trafi do konkretnej grupy docelowej, będzie się wyróżniał, będzie czytelny, przemyślany, a do tego spójny z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej, jest nie lada wyzwaniem.
Pierwszą z możliwości jest samodzielne zaprojektowanie logo sklepu internetowego. Oczywiście jest to opcja dla tych, którzy mają do tego zaplecze technologiczne (np. odpowiednie oprogramowanie) oraz umiejętności. Trzeba przy tym pamiętać, że proces ten wymaga uruchomienia pokładów kreatywności, a także właściwego przygotowania pliku logo. Niezbędny jest format wektorowy, który umożliwi skalowanie oraz pozwoli zachować odpowiednią jakość znaku umieszczonego na stronie internetowej.
Ogromne możliwości w procesie projektowania logo daje serwis Canva. Jest to kolejna opcja przy tworzeniu znaku sklepu internetowego. Duży wybór kategorii czy edycja propozycji, jakie można znaleźć w katalogu powoduje, że możliwości twórcze są w zasadzie nieograniczone. Jakby tego było mało, narzędzie jest prawie całkowicie darmowe. Jest jednak jedno „ale” i to dość istotne. Logo ze zbioru Canvy może być wykorzystane przez każdego użytkownika, a więc nigdy nie ma pewności, czy ktoś nie użyje go ponownie. Traci ono w takim razie niezwykle istotną cechę, jaką jest unikatowość. Nie można o tym zapomnieć, decydując się na to rozwiązanie.
Trzecim sposobem stworzenia logo sklepu internetowego jest zlecenie jego wykonania grafikowi bądź firmie, która zajmuje się projektowaniem. Uprzedni wywiad oraz przygotowanie briefu na temat oczekiwań właściciela e-commerce, ułatwią przygotowanie unikatowego znaku, który odda charakter danej marki. Ponadto zlecając wykonanie logo profesjonalistom, można liczyć na doradztwo w tym zakresie – wskazanie trendów, zalet bądź wad naszych pomysłów czy „świeże” oko kogoś, kto spojrzy na projekt bez emocjonalnych więzi. Rozwiązanie to wiąże się jednak z koniecznością poniesienia nakładu finansowego, co może okazać się sporym kosztem podczas uruchamiania sklepu internetowego. Warto jednak pamiętać, że logo zostaje na lata, a odpowiednio przygotowane jest dużą korzyścią dla marki i ma spore znaczenie w jej rozwoju.
Dobre logo sklepu internetowego
Tworzenie e-commerce i początek prowadzenia biznesu online nie należą do najłatwiejszych. Wymagają nakładów finansowych, czasowych, emocjonalnych, nie dając gwarancji sukcesu. Nie można jednak pominąć tego, co pozornie może nie być bezpośrednio związane z prowadzeniem sklepu internetowego – jego identyfikacji wizualnej. Odpowiednio zaprojektowane logo zaprocentuje w przyszłości, będąc znakiem rozpoznawalnym i zapadającym w pamięci odbiorców. A na tym nam przecież zależy!