content-sklep-internetowy

Content marketing, czyli inaczej marketing treści, stanowi bardzo ważny element budowania wizerunku każdej firmy – szczególnie tej skupiającej swoje usługi w internecie. Jeśli planujesz własny sklep internetowy, musisz pamiętać, by zarówno treści na Twojej stronie, jak i te w zewnętrznych kanałach były szyte na miarę. Nawet najlepsze narzędzia i największe budżety reklamowe nie pomogą, jeśli zawarte w naszych komunikatach treści nie będą trafiać do odbiorcy. Jak się wyróżnić wśród tysięcy podobnych treści? Co zrobić, by użytkownik czytał, a w dalszej kolejności – został z Tobą na dłużej?

Poznaj odbiorcę swojego sklepu internetowego

Czynnością, którą dobrze wykonać jeszcze zanim cokolwiek napiszesz, jest zadanie sobie pytania – kto jest moim adresatem? Zdarza się, że publikujemy coś, nie zastanowiwszy się nad tym, kto jest po drugiej stronie – kogo chcemy zaciekawić? Właśnie dlatego warto poświęcić chwilę czasu na spisanie najważniejszych cech naszego adresata – stworzenie tzw. persony.

Co konkretnie powinieneś wiedzieć o Twoim idealnym odbiorcy? Przede wszystkim dane demograficzne: w jakim jest wieku, jakiej płci, jakie ma wykształcenie, gdzie mieszka. Oprócz tego wyobraź sobie: jak wygląda jego typowy dzień? Jakie ma cele, te życiowe i zawodowe? I ostatnie – jaki może mieć problem, czego może się obawiać, z czym Ty możesz mu pomóc?

Jeśli Twój sklep internetowy istnieje już jakiś czas i zastanawiasz się, czy treści, które się w nim znajdują, spełniają swoje zadanie – istnieją specjalne narzędzia, dzięki którym możesz śledzić ruch na stronie i ścieżki każdego użytkownika osobno (np. Hotjar czy Crazyegg). Dzięki nim w łatwy sposób zobaczysz, co jest najczęściej klikane i które elementy zwracają uwagę odbiorców.  

7 cech dobrego contentu w sklepie online

Czym powinien się charakteryzować styl, który przyciągnie uwagę Twoich odbiorców na dłużej?

  1. Prosty język – unikaj trudnych terminów branżowych, które nie dla każdego mogą być zrozumiałe. Jeśli możesz powiedzieć coś prościej – rób to!
  2. Krótkie zdania – nikt nie lubi czytać potwornie długich, wielokrotnie złożonych zdań (i bardzo łatwo zgubić w nich kontekst!). Staraj się tworzyć krótkie zdania.
  3. Jeśli tekst jest dłuższy – nie zapominaj o chwytliwym tytule i śródtytułach!
  4. Słowa kluczowe – szczególnie, gdy piszesz na własną stronę – nie zapominaj o słowach kluczowych, które powinny powtarzać się na niej w wielu miejscach (dzięki temu będziesz pojawiać się wyżej w przeglądarce 😊).
  5. Autentyczność – odbiorcy szybko wyczują, że Twoja komunikacja nie jest szczera – zwróć uwagę na autentyczność swoich treści.
  6. Konkrety – pisz konkretnie, bez owijania w bawełnę!
  7. No i najważniejsze – wygląd! 😊

Wygląd ma znaczenie

Okazuje się, że pierwsze wrażenie nie dotyczy jedynie poznawania nowych osób, ale też treści, które przeglądamy w internecie. Dokładnie 3 sekundy zajmuje nam objęcie wzrokiem tekstu i zdecydowanie czy jest on dla nas atrakcyjny czy nie. W następstwie tego – albo angażujemy się i wchodzimy na daną stronę lub czytamy artykuł, albo przewijamy dalej. Dlatego tak ważne są wygląd i estetyka Twojego tekstu, zwłaszcza przy opisywaniu produktów i usług w sklepie internetowym.  

Ale o co dokładnie chodzi? Oto kilka kwestii na które warto zwrócić uwagę:

  • wybierz odpowiedni font – koniecznie bezszeryfowy, który jest milszy dla oka, o rozmiarze w granicach 14-16 pikseli,
  • zachowaj odpowiedni kontrast pomiędzy literami a tłem  (unikaj białych liter na czarnym/jaskrawym tle!),
  • wzbogać swój tekst o wyróżnienia – używaj pogrubień, kursywy, umieść niektóre fragmenty w ramkach, używaj wypunktowań – dzięki temu tekst bardziej przykuwa wzrok i jest bardziej czytelny,
  • jeśli planujesz dłuższy tekst – pamiętaj o krótkich akapitach – maksymalnie na 6 linijek,
  • dodaj elementy graficzne, zdjęcia, urozmaić wizualnie swój tekst, by przykuwał uwagę.

Jeśli zastosujesz się do tych zasad – połowa sukcesu za Tobą. Zdobyłeś atencję odbiorcy!

Pisz językiem korzyści

Możesz przekroczyć magiczne 3 sekundy i zdobyć uwagę potencjalnego klienta, jednak jeśli Twój tekst (a szczególnie początek) nie zaciekawi merytorycznie –  użytkownik nie będzie kontynuował czytania. Co zatem zrobić, by pozostał dłużej? Pisz ciekawie i zachęcająco. Nie bój się używać języka korzyści, który skupia się na potrzebach użytkownika – jego marzeniach, oczekiwaniach, doświadczeniach.

Jaką potrzebę zaspokaja Twój produkt? Żeby ułatwić sobie te rozważania, warto wykorzystać laddering – czyli ustalanie motywów działania. Odpowiedz sobie na trzy pytania odnośnie Twojego produktu:

  • Co to jest?
  • Co to daje klientowi?
  • Co to klientowi daje, że to mu to daje?

Żeby było prościej – spójrzmy na przykład warsztatów kaligraficznych. Co daję klientowi? Nowe umiejętności manualne. Jaką potrzebę zaspokaja to, co daję klientowi? Radość, poznawanie nowych osób, spędzenie czasu w miłej atmosferze, relaks.

W swojej komunikacji wykorzystaj te ostatnie – jakie potrzeby swojego klienta spełniasz dzięki produktom dostępnym w Twoim sklepie internetowym?

Nie zapomnij o CTA!

CTA czyli call to action – zachęcenie odbiorcy do podjęcia działania. Może się to wydać banalne, ale nic bardziej mylnego – użytkownicy potrzebują prostego komunikatu wskazującego co mogą zrobić po przeczytaniu danego contentu. Przykładowymi CTA są takie sformułowania: „kup teraz”, „czytaj dalej”, „zobacz więcej”, „naucz się pisać dobry tekst” – czasem też zdarzają się takie w pierwszej osobie „chcę dołączyć do newslettera”.

Prowadzenie własnego sklepu internetowego nie jest proste, szczególnie na początku, gdy nie do końca wiesz, jak poruszać się w tej internetowej dżungli. Jednak krok po kroku, dzięki dobrym treściom, masz szansę przebić się wśród konkurencji – i zdobyć uwagę użytkowników!

SHOPPING BAG (0)

Zadaj pytanie