sklep-online

Jeżeli prowadzisz sklep online i sprzedajesz towary lub usługi osobom fizycznym, którzy prowadzą działalność gospodarczą, powinieneś przygotować się na ważne zmiany. Już od 1 stycznia 2021 r. klienci – jednoosobowe działalności gospodarcze – zyskają szczególne uprawnienia, które dotychczas dotyczyły jedynie konsumentów. W związku z nowelizacją przepisów prawa, będziesz musiał dostosować warunki oferowanych produktów.

Sprzedaż B2B już nie zawsze taka prosta

Dotychczas, gdy w ramach sklepu online wystawiałeś fakturę za sprzedawane usługi, nie musiałeś przejmować się wieloma kwestiami formalnymi. Dzięki temu Twoje regulaminy mogły być dla Ciebie dużo korzystniejsze w relacji B2B, a prowadzenie działalności było bardziej opłacalne (np. z uwagi na brak prawa do zwrotu towaru). Od 2021 r. to się zmienia.

Na GoEcom informowaliśmy ostatnio o nadchodzących zmianach prawa dotyczących reklamacji w e-commerce. Nowości obejmują jednak znacznie szerszy obszar. Jednoosobowi przedsiębiorcy otrzymają:

  1. prawo do rezygnacji z umowy zawartej przez internet w terminie 14 dni;
  2. uprawnienia konsumenckie z rękojmi;
  3. możliwość uznania niektórych niekorzystnych postanowień za nieważne.

Czy Twój klient jest „prosumentem”?

Grupę przedsiębiorców, którzy uzyskają nowe korzyści, można roboczo nazwać „prosumentami”. Profesjonalny konsument to taki, który kupuje od Ciebie towar lub usługę „na fakturę” (i w praktyce rozlicza to jako koszt w jego działalności gospodarczej), ale ten zakup nie jest ściśle związany z charakterem jego działalności zawodowej. Przykładowo więc, klient – prowadzący działalność gastronomiczną nie będzie mógł zwrócić profesjonalnego robota kuchennego kupionego w Twoim sklepie „na fakturę”, gdyż produkt ten jest ściśle związany, z jego działalnością zawodową Jeżeli jednak ten sam klient kupi u Ciebie komputer czy laptop, to mimo tego, że będzie je wykorzystywał na potrzeby działalności to nie są one związane z charakterem jego działalności i w zakresie tego zakupu należy do traktować jak „prosumenta”.

Skąd w praktyce masz wiedzieć jak traktować klienta Twojego sklepu online, prowadzącego działalność gospodarczą? Możesz odebrać od niego odpowiednie oświadczenie na etapie składania zamówienia oraz zweryfikować niezbędne informacje w wyszukiwarce CEIDG opierając się na odpowiednim kodzie PKD.

Co nowelizacja oznacza dla sklepów online?

W związku ze zmianami powinieneś ponownie przejrzeć swoje dokumenty i procesy pod kątem zgodności z prawem handlu elektronicznego. Jeżeli obecnie dostarczenie towaru klientowi  zamykało Wasze relacje związane z konkretnym zakupem, w wyniku omawianych zmian możesz spodziewać się większej aktywności jednoosobowych działalności gospodarczych na dalszym etapie. Przedsiębiorcy-osoby fizyczne będą z pewnością korzystali z możliwości zwrotu towaru. Ich większa świadomość prawna związana z profesjonalnym charakterem działalności może także sprawić, że sprzedawcy online będą musieli regularnie wdawać się w proces reklamacyjny, w którym stosowne warunki umów są niezbędne do uzasadnienia stanowiska niekorzystnego dla klienta. Ważne będzie również usprawnienie procesów – jeżeli nie odpowiesz klientowi w terminie 14 dni od złożenia przez niego reklamacji, najczęściej będzie to dla Ciebie oznaczało, że żądanie klienta zostało przez Ciebie uznane. Na Tobie będzie spoczywał obowiązek wykazania, że wady w sprzedanym towarze nie było w momencie wydania go klientowi.

Coś optymistycznego

Są jednak pozytywne aspekty nadchodzących zmian. Jeżeli jako osoba fizyczna robisz zakupy w internecie na potrzeby swojej jednoosobowej działalności, na przykład raczkującego startupu – Ty również uzyskasz szereg nowych praw. Warunkiem korzystnych uprawnień jest to, aby kupowane towary i usługi nie były związane z charakterem Twojej działalności (przykład robota kuchennego powyżej). Inna dobra informacja jest taka, że w obrocie z prosumentami nie musisz obawiać się surowego karania UOKiK – pomimo rozszerzenia praw prosumentów, UOKiK nie będzie stał na straży ich przestrzegania przez przedsiębiorców.

SHOPPING BAG (0)

Zadaj pytanie