Black Friday a może Green Friday?

Black Friday, Black Week, Cyber Monday… każdy z nas słyszał te pojęcia, ale co za nimi stoi? Wielkimi krokami zbliżamy się do Black Friday. Z raportu SMSAPI wynika, że ponad 60% klientów zamierza wziąć udział w akcji.  Jak wykorzystać Black Friday w sklepie internetowym?

Black Friday… zacznijmy od początku

Historia Black Friday ma związek z amerykańskim kalendarzem. Amerykanie w ostatni czwartek listopada obchodzą Święto Dziękczynienia. Sprzedawcy wykorzystali fakt, że wielu z nich ma następnego dnia wolne i zainicjowali wielkie święto zakupów przed zbliżającym się okresem bożonarodzeniowym.

Czas na statystyki – jak przygotowują się polskie sklepy internetowe

W zeszłym roku sklepy internetowe działające na platformie Shoper* podczas Black Friday odnotowały 62% wzrost liczby zamówień, a wartość transakcji wzrosła o 53%. Blisko 70% z nich planuje akcje promocyjne podczas całego czarnego tygodnia, a ponad 20% ankietowanych tylko podczas Black Friday. Sprzedawcy wyciągają wnioski z poprzednich lat – z roku na rok Black Friday bije rekordy w sprzedaży, a wartość sprzedaży w sklepach internetowych jest kilkukrotnie wyższa niż w zwykły piątek.

Jakie akcje promocyjne polscy sprzedawcy planują na Black Friday?

  • 73,3% planuje obniżkę cen;
  • 50,3% planuje działania organiczne w social media;
  • 42,9% planuje przygotowanie specjalnej obniżki produktów;
  • około 20% planuje wykorzystać środki na kampanię Google, na Facebooku i optymalizację treści na stronach internetowych.

Najbardziej popularną formą promocji wśród polskich sklepów internetowych jest rabat procentowy – tę opcję wskazało blisko 80% ankietowanych przedsiębiorców. Drugą popularną formą jest darmowa dostawa, którą wskazało ponad 40% osób biorących udział w badaniu. Na kolejnych miejscach znalazły się rabat kwotowy (28%), progi rabatowe (21%) i darmowa dostawa (18%).

Właściciele sklepów internetowych stawiają również na nowe rozwiązania specjalnie przed Black Friday. Trzech na dziecięciu właścicieli sklepów wprowadzi system rekomendacji, który jeszcze sprawniej pomoże znaleźć produkty, a co piąty sprzedawca wykorzysta ten fakt by zdobyć nowych klientów i uruchomi program lojalnościowy dla odwiedzających. Blisko 10% planuje również wprowadzić dodatkowe metody płatności, aplikacje i opcje wysyłki.

Klienci zachęceni promocjami chętniej odwiedzą e-sklepy, dlatego ponad 75% ankietowanych zamierza zamieścić informację na stronie sklepu i w kanałach social media, a 50% wysłać newsletter do bazy klientów.

Trend pokazuje, że coraz więcej sprzedawców sklepów internetowych coraz dokładniej przygotowuje się do przemyślanych kampanii i ulepszeń w e-sklepach przed Black Friday, Black Week, a może i nawet w przyszłości Black November.

Zamieńmy Black na Green

Ekologia coraz mocniej wpisuje się w nasze codziennie życie i właśnie tutaj wiele firm zadaje sobie pytanie „Czy potrzebny nam Black Friday i oddanie się konsumpcjonizmowi?”. Coraz więcej marek przyłącza się w to święto do ruchu Green Friday, mając na celu propagowanie bardziej świadomych i ekologicznych zakupów.

Świetnym przykładem jest IKEA z akcją „Oddaj i zyskaj”, mającą na celu przedłużenie życia swoich produktów. Potrzebujesz czegoś nowego? Kup coś używanego. Do sklepów IKEA możesz zwrócić swoje stare meble, które zostaną wystawione w dziale Circural Hub, a Ty w zamian dostaniesz kartę refundacyjną.

Lokalnym przykładem może być sklep internetowy North.pl oferujący części zamienne do sprzętów RTV i AGD. Przed Green Friday ruszyli z kampanią informacyjną na temat zalet naprawy sprzętu i informacją, jak oddać stary sprzęt.

A Wy jaki macie stosunek do Black Friday? Preferujecie spontaniczne działania, długofalowe przygotowanie czy może nie obchodzicie w swoim sklepie internetowym Black Friday?

*Raport Shoper Jak polskie sklepy  internetowe  przygotowują się  do Black Friday 2021

Join the conversation

SHOPPING BAG (0)

Zadaj pytanie