Eko-mmerce – trend czy must have w sklepach internetowych?

Z raportu Green Insitute wynika, że aż 35% badanych zwraca uwagę na to, czy ich zakupy internetowe są pakowane w sposób ekologiczny, np. opakowania pochodzące z recyklingu, wypełniacze z drugiej ręki czy skropak. 1/3 klientów sklepów internetowych zwraca uwagę na używany w przesyłkach plastik, brak informacji o sposobie pakowania, a także na stosunek wielkości opakowania do zamówionego produktu.

Od początku pandemii Covid-19 e-handel odgrywa kluczową rolę w handlu, dostarczając konsumentom zamówienia. W wyniku lockdownu sklepy internetowe przejęły znaczną cześć sprzedaży zamkniętych sklepów stacjonarnych, a ich wartość rośnie w szybkim tempie. W związku z tym konsumenci oczekują, że to właśnie e-commerce będzie wyznaczał trendy w gałęzi gospodarki i e-handlu.

Najczęściej zauważanym nieekologicznym elementem e-commerce są opakowania. Konsumenci w skali 1-6 najbardziej docenili możliwość wyboru zapakowania przesyłek bez użycia folii i plastiku (ocena 4,39) oraz możliwość dostawy w mniejszym opakowaniu (4,30). Wysokie oceny uzyskały również możliwość dostawy samochodami elektrycznymi i wolniejsza wysyłka, ale w jednej paczce.

Zachowania klientów sklepów internetowych w 2021 roku

Jak kształtuje się sprzedaż w branży e-commerce? Oto na kilka statystyk z badania Co (u)gryzie e-commerce opracowanego przez Mobile Institute i Izbę Gospodarki Elektronicznej:

  1. W e-commerce kupuje 72% internautów, a 60% robi zakupy regularnie
  2. 2/3 kupujących w internecie nie boi się wydawać więcej niż w sklepach stacjonarnych
  3. 14% internautów kupuje produkty spożywcze w sieci
  4. Co piąty internauta kupuje w internecie kilka razy w tygodniu
  5. 35% internautów kupuje na urządzeniach mobilnych
  6. W związku z Covid-19 70% internautów zwiększyło wydatki w e-commerce
  7. W 2020 roku  powstało 11800 sklepów e-commerce
  8. 15% internautów kupuje przez media społecznościowe
  9. 83% konsumentów ma wysokie lub bardzo wysokie wymagania wobec e-commerce

Zasada 3R, 5R i 7R

Dawno, dawno temu podstawy ekologicznego podejścia do życia zaczynaliśmy od tzw. zasady 3R, która później zamieniła się w 5R, aż w końcu doszliśmy do 7(!)R. O co w tym wszystkim chodzi? Wszystko sprowadza się do siedmiu angielskich słów zaczynających się od litery R: reuse, refuse, recycle, recover, reduce, rethink i repurpose.  

Jak wprowadzić te zasady do eko-mmerce?

REUSE – użyj ponownie

Jak pisaliśmy wyżej, najczęściej zauważalnym ekologicznym problemem sklepów internetowych są opakowania. Jak możemy to zmienić? Przykładem może być polska marka Elementy, która na swojej stronie umieściła opcję przesyłki w opakowaniu z drugiej ręki. Opcją stosowaną offline są np. refillomaty sklepu z kosmetykami i środkami czystości YOPE – wystarczy jedno opakowanie na żel lub mydło, któremu cały czas dajemy nowe życie napełniając je z dystrybutora. W ostatnich dniach dużo mówi się o innowacyjnym, pierwszym w branży e-commerce rozwiązaniem InPostu i Modivo zwrotu opakowań w dowolnym paczkomacie. Według planów dzięki temu rozwiązaniu nawet dziesięciokrotnie można zmniejszyć zapotrzebowanie na jednorazowe opakowania.

REFUSE – odmawiaj

Prawie ½ konsumentów jest świadoma, że zwroty w e-commerce negatywnie wpływają na środowisko. InPost ponad rok temu opracował kalkulator śladu węglowego – jedna przesyłka z dostawą do domu generuje 0,659 kg dwutlenku węgla, co rocznie równa się 21.000 ton. Istnieją proste sposoby, by to ograniczyć – dokładne opisy i wymiary na stronie sklepu internetowego, porównanie rozmiarówki do innych marek, livechaty lub wishlista. Innowacyjnym przykładem jest system esize.me, który pomaga dopasować obuwie do stopy.

RECYCLE – segreguj

Unia Europejska planuje odzyskiwać 55% zużytego plastiku do roku 2025. Do tej pory żadna organizacja nie przedstawiła w liczbach, ile plastiku generuje branża e-commerce i jaki ma wpływ na środowisko. Pomimo tego, temat plastiku w tej dziedzinie handlu jest mocno krytykowany przez społeczeństwo.  Co możemy zrobić, żeby ograniczyć ilość opakowań i zużywanego plastiku? Zwracajmy uwagę na to, czy surowce, które kupujemy są z recyklingu lub są wykonane z biodegradowalnych materiałów. Zamiast folii bąbelkowej i dmuchanych wypełniaczy możemy użyć skropaku lub tektury, ewentualnie użyć folii z poprzedniego zamówienia, a zwykłą taśmę zamienić na papierową.

RECOVER – odzyskuj

Czy wiecie, że w Polsce wyrzuca się rocznie ponad 200 tys. ton ubrań? Badania pokazują, że blisko 40% kupionych ubrań nigdy nie była noszona. Coraz więcej firm stawia na politykę naprawiania zamiast wyrzucania. Przykładami mogą być IKEA bądź Decathlon, które uruchomiły programy naprawy i sprzedaży produktów, którym dano drugie życie.

REDUCE – ograniczaj

Tematem, który jest cały czas na topie jest zeroemisyjność. Z raportu Gemius wynika, że liderem dostaw zakupów online w Polsce są Paczkomaty InPost – korzysta z nich 77% wszystkich kupujących i są najbardziej ekologiczną formą zakupów w sklepach internetowych. Z raportu przedstawionego przez firmę wynika, że przesyłki paczkomatowe zmniejszają emisję CO2 nawet o 75% w porównaniu do dostawy tradycyjnej do domu klienta. W zeszłym roku dostawy do Paczkomatów ograniczyły emisję CO2 o ponad 180.000 ton.

RETHINK – przemyśl

Wszystko zaczyna się od strategii. Pokazując, że zależy nam na środowisku, budujemy zaufanie klientów. Zacznijmy od strony internetowej, mediów społecznościowych czy newslettera w celu budowania świadomości wśród naszych klientów. Przykładem może być polska marka NAGO.store, która jasno deklaruje, że działa w sposób zrównoważony i etyczny. Informuje klientów o certyfikowanych tkaninach, ekologicznym pakowaniu i o wspieraniu organizacji dbających o środowisko.

REPURPOSE – modyfikuj

W 7R wszystko kręci się wokół dawania drugiego życia i wykorzystania ponownie. Tak samo jest w tym przypadku. Sama edukacja klientów nie wystarczy – chcąc być eko, starajmy się też sami dawać przykład. Marka H&M zainaugurowała swój program Let’s close the loop już w 2013 roku – do sklepu możesz oddać stare ubrania niezależnie od marki, które potem trafiają do przetworzenia na kolekcje upcyklingowe, do second handów lub są wykorzystywane do produkcji materiałów izolacyjnych. 

Podzielcie się w komentarzu, czy przeszliście już na model eko-mmerce, czy może jesteście w trakcie wdrożenia? 😊

Join the conversation

SHOPPING BAG (0)

Zadaj pytanie