sklep-internetowy

UX, czyli user experience, to całość doświadczeń użytkownika podczas korzystania z produktu lub usługi – w branży e-commerce związanych przede wszystkim z procesem dokonywania zakupów. Im przyjemniejsze i prostsze będzie korzystanie z Twojego sklepu, tym większa szansa na to, że dojdzie do zakupu i ponownych odwiedzin. Projektując sklep internetowy zwróć uwagę na kilka elementów, które są kluczowe z perspektywy użytkownika podczas zakupów w sieci.

E-commerce w Polsce – jak ułatwić zakupy online?

Branża e-commerce często uznawana jest za innowacyjną, nowoczesną i nastawioną na potrzeby konsumentów – stąd podczas korzystania ze sklepów internetowych użytkownicy oczekują lepszych doświadczeń niż w przypadku innych platform.   

Budowanie pozytywnych wrażeń podczas zakupów w sieci nie jest aż tak trudne, jeśli przestrzegasz określonych zasad, które w dużym stopniu pokrywają się z regułami rządzącymi również tradycyjnymi zakupami. Jakie są najważniejsze elementy sklepu internetowego, które wpływają na przyjemne zakupy online?

Strona główna sklepu internetowego Twoją wizytówką

Stronę główną sklepu internetowego można przyrównać do ekspozycji w tradycyjnym stacjonarnym sklepie – jest to swoista wizytówka marki, która ma zachęcić do dalszych odwiedzin. Według Conversion XL w ciągu 50 ms klient podejmuje decyzję, czy opuścić sklep, czy na nim pozostać. W większości przypadków klienci najpierw oceniają wygląd, a dopiero na końcu content – co w tak krótkim czasie jest dość oczywiste. Dlatego estetyka i przejrzystość powinny być kluczowymi wyznacznikami przy budowaniu sklepu online. Podobnie jak w sklepie stacjonarnym – produkty dobrze ułożone i wyeksponowane są bardziej zachęcające niż sterty porozrzucanych rzeczy.

Klient zwykle nie pozostaje długo na stronie głównej platformy e-commerce, ma on tu szybko zorientować się, czy znajdzie to, czego szuka i… zacząć szukać.

Zawsze pomocna wyszukiwarka

Podczas zakupów online niezastąpioną pomocą, niczym najmilsza Pani ekspedientka, jest wyszukiwarka. To ona zazwyczaj pomaga użytkownikowi odnaleźć potrzebny produkt, dlatego powinna być zawsze pod ręką. Najlepiej umieścić ją w widocznym miejscu u góry strony i co ważne – każdej strony – nie tylko głównej, aby klient w każdym momencie mógł bez konieczności cofania się i błądzenia zmienić obiekt poszukiwań.

Co jeszcze pomoże w sprawnym wyszukiwaniu? Podpowiedzi, czyli tzw. autouzupełnianie! Po wpisaniu w wyszukiwarkę zazwyczaj 3 liter, powinny pojawić się dostępne w sklepie produkty z różnych kategorii. Dzięki temu klient szybko zorientuje się, czy i jaki ma wybór.

Częstym zabiegiem pomocnym do zawężenia wyników wyszukiwania pod kątem danej kategorii czy cech są filtry. W przypadku małych e-commerce nie jest to opcja konieczna, natomiast w dużych sklepach online, gdzie mamy wiele produktów podobnego rodzaju, z pewnością ułatwi użytkownikowi odnalezienie tego odpowiedniego.

Jak się poruszać, czyli odpowiednia nawigacja w sklepie online

Jednym z największych wyzwań podczas projektowania sklepu internetowego jest stworzenie intuicyjnej nawigacji. Kategoryzując i dzieląc produkty musisz wejść w buty klienta i zastanowić się, gdzie może ich szukać. Podział asortymentu na grupy to jednak połowa sukcesu – równie ważny jest sposób, w jaki te kategorie zaprezentujesz.

Jednym z najpopularniejszych rozwiązań w branży e-commerce jest megamenu, które umożliwia przechodzenie od kategorii głównych do podkategorii. To jednak nie oznacza, że możesz teraz dodać nieskończoną ilość kategorii – eksperci radzą, żeby główne kategorie w menu ograniczyć do 7.

Projektując nawigację warto też pamiętać o tym, że w przyszłości możemy chcieć rozbudowywać sklep i pojawi się więcej kategorii z uwagi na rozrastającą się liczbę produktów.

Kup – najważniejszy przycisk dla branży e-commerce

Gdy klient odnajdzie upragniony produkt i zdecyduje się na zakup, kolejnym krokiem będzie dodanie go do koszyka. Button „ kup” powinien być dobrze widoczny i umieszczony w zasięgu wzroku, w okolicach nagłówka z nazwą produktu – jest to element strony, który nie może dać się przeoczyć, podobnie jak kasa w sklepie stacjonarnym – jeśli zbyt długo jej szukamy, prawdopodobnie zdenerwowani odłożymy rzeczy na półkę i wyjdziemy.

Aby ułatwić dalsze zakupy warto wprowadzić koszyk w formie okienka, w którym klient zobaczy już dodane produkty, bez przechodzenia do osobnej podstrony. Inną bardzo przydatną funkcją jest zapamiętywanie zawartości koszyka na jakiś czas – pozwoli to na szybki powrót do przerwanych zakupów (często z różnych niezależnych czy technicznych względów).

Sklepy internetowe to często rozbudowane platformy z dużą ilością informacji i elementów – to, w jaki sposób zostały zaprojektowane i ułożone często decyduje o ich sukcesie lub porażce. W artykule wskazaliśmy kilka kluczowych – jednak z pewnością nie wyczerpaliśmy tematu. Branża e-commerce wypracowała i przetestowała już wiele rozwiązań – tworząc swój biznes online możesz inspirować tymi najlepszymi, ale pamiętaj, żeby punktem wyjścia zawsze był Twój klient, jego przyzwyczajenia i potrzeby.

SHOPPING BAG (0)

Zadaj pytanie