branding-sklep

Sklep internetowy to nie tylko wirtualne półki z produktami, koszyk zakupów i płatności online. To także marka, która powinna wzbudzać zaufanie konsumentów, dzięki czemu będą się do niej przywiązywać i z chęcią wracać. Łatwo powiedzieć, tylko… jak to zrobić? Postaw na branding i zbuduj pozytywny wizerunek swojej marki!

Czym jest marka?

Teoretycznie każdy z nas wie, czym jest marka – znamy ich setki, jeśli nie tysiące, wiele potrafimy rozpoznać na pierwszy rzut oka. Rzadko zastanawiamy się jednak nad tym, że marki wywołują w nas emocje – możemy je lubić, podziwiać, wierzyć im, ufać lub… zupełnie odwrotnie. I to te uczucia właśnie decydują o tym, czy wybieramy daną firmę w procesie zakupowym, czy nie.

Wykreuj wizerunek marki swojego sklepu internetowego

Branding może znaczyć więcej niż Ci się wydaje. Odpowiednio zaplanowany, przemyślany i pokierowany wyróżni Twoją markę na rynku i pozwoli na jej rozwój – na czym z pewnością Ci zależy. Za marką Twojego sklepu internetowego powinny stanąć unikalne cechy i wartości, z którymi odbiorcy będą się identyfikować i dzięki nim – częściej ją wybierać.

Sklepy internetowe działają w otoczeniu ogromnej konkurencji, przez co wyróżnienie się może sprawiać trudności. Powinieneś jednak zastanowić się nad wyróżnikami, które powodują, że twój biznes oferuje coś więcej niż sklepy o podobnym profilu. To co go wyróżnia jasno zakomunikuj swojej grupie docelowej. Nie podejmuj jednak działań pospiesznie – zawczasu przygotuj się strategicznie. Poniżej znajdziesz kilka pytań, które warto zadać zanim zaczniesz planować budowę swojej marki.

  • Co oferuje Twoja firma i sklep internetowy?

Choć to pytanie wydaje się banalne, warto na początku uświadomić sobie swoje miejsce i tożsamość w biznesie – czyli to, czym dokładnie chcesz się zajmować, jaką masz ofertę, na jakie potrzeby odpowiesz, co powoduje, że Twoje produkty lub usługi są naprawdę dobre.

  • Do czego dążysz?

Ustal cechy, które już teraz są atutami Twojej oferty oraz określ plany w stosunku do niej, abyś mógł dążyć do ich spełnienia. Zastanów się nad takimi atrybutami, które będą inne niż produkty bądź usługi konkurencyjnych sklepów internetowych.

  • Jak brzmi misja Twojej firmy?

Co ważne wspomniana „misja” nie ma być zbiorem sloganów, a sposobem, w jaki pracujesz. Tym, co bierzesz pod uwagę, dokonując wyborów w biznesie – co jest dla Ciebie ważne i wartościowe. Może to być wysoka jakość, rozwiązania ekologiczne, lokalne wybory itd. Wyeksponuj te cechy w taki sposób, aby odbiorcy patrząc na Twoją ofertę czy reklamę mieli skojarzenia z konkretnymi wartościami.

  • Jaka jest Twoja grupa docelowa?

Żeby sprzedawać, musisz mieć świadomość kim są adresaci Twojej oferty, a także jakie potrzeby i wartości ma Twoja grupa docelowa. Jeśli kreując wizerunek swojej marki popełnisz błąd w komunikacji z klientami – możesz stracić ich zaufanie. Warto wejść w buty odbiorców i zastanowić się kim są i czego tak naprawdę mogą szukać w Twoim sklepie internetowym i na tej podstawie zacząć budować branding.

  • Jak działa Twoja konkurencja?

Nie miej złudzeń – tworzenie sklepu internetowego, który zaoferuje to, co już dłużej istnieje na rynku, raczej nie będzie miało sensu. Wykorzystaj to jednak do nauki – poznaj produkty lub usługi Twoich konkurentów, zwracając uwagę na ich mocne, a zwłaszcza słabe strony. To one mogą być szansą na Twoją przewagę! Czerp z doświadczeń tych e-commerce, które działają już na rynku, ucząc się na ich błędach.

Branding czas start, czyli tożsamość marki

Jeśli już odpowiedziałeś na powyższe pytania i wiesz, jakie cechy ma prezentować Twój sklep internetowy oraz do kogo go kierujesz, możesz zacząć budować tożsamość marki. Na początku powinieneś zwrócić uwagę na kilka najważniejszych elementów, które mają największe znaczenie w ogólnym wrażeniu i odbiorze marki:

  • Kolory – na pewno masz świadomość, że poszczególne kolory wywołują określone skojarzenia oraz są głęboko zakorzenione w naszej kulturze i świadomości. Zastanów się, jaka barwa może wywoływać pożądane emocje u odbiorców Twojego sklepu internetowego. Inne kolory sprawdzą się w przypadku produktów do pływania, a inne do żywności ekologicznej.
  • Typografia – często niedoceniany, choć niezwykle istotny element brandingu. Niewłaściwie dobrane fonty sprawiają, że marka może być błędnie odbierana. Innych bowiem należy użyć w sklepie internetowym z produktami dla dzieci, a innych z ofertą dla programistów.
  • Motywy, kształty, formy – warto dobrać odpowiednie, zarówno projektując logo, jak i inne elementy graficzne wykorzystywane w sklepie internetowym. Choć niepozorne, one także wpływają na odbiór marki – porównaj, jak różnie odbierasz np. owalne i geometryczne kształty.
  • Tone of voice – branding nie kończy się na wizerunkowych elementach marki. Ustal, jaki jest wydźwięk Twojej marki, jakie budzi skojarzenia, jakie emocje powinny towarzyszyć komunikatom marketingowym. Zastanów się, jak klienci powinni reagować na Twoją ofertę – chcesz, aby czuli spokój, bezpieczeństwo, a może inspirację? Wymienione powyżej elementy powinny się wpisywać w to, co określisz.

Zadbaj o spójność komunikacji w sklepie internetowym

Budując wizerunek swojego sklepu internetowego pamiętaj, że od ilości i oryginalności komunikatów ważniejsza jest ich spójność. Często dobrym wyborem jest prostota, minimalizm oraz dobrze przemyślane i dopracowane detale. Jeśli różne elementy Twojej marki nie będą harmonijne i będą się ze sobą kłóciły, odbiorca może być zakłopotany i odniesie wrażenie chaosu. Motywy, które dobierzesz do komunikacji powinny konsekwentnie towarzyszyć Twojej ofercie. Sklep internetowy, mailingi, reklamy, opakowania, które nie będą wyglądały spójnie – nie będą kojarzone przez odbiorców z Twoją firmą.

Zachowując spójność stworzysz kompleksową strategię, która spowoduje, że Twój e-commerce stanie się rozpoznawalny. Dopracowana i przemyślana marka Twojego sklepu internetowego sprawi, że klienci będą się z nią utożsamiać, częściej ją wybierać, wracać do niej oraz… polecać, a to z pewnością może być miarą Twojego sukcesu.

Join the conversation

SHOPPING BAG (0)

Zadaj pytanie