e-commerce widoczny w Google

Prowadzenie własnego e-commerce wiąże się z wieloma obowiązkami, których niedopełnienie może przesądzić o biznesowym być albo nie być. Wśród nich oczywiście wszystkie kwestie formalne, w tym regulamin oraz polityka prywatności i cookies. O sukcesie możemy jednak mówić dopiero wtedy, kiedy sklep internetowy zdobędzie klientów. Jedną z metod ich pozyskiwania jest pozycjonowanie strony internetowej biznesu w wyszukiwarce Google. Przedstawiamy 5 działań, dzięki którym klienci w łatwy sposób znajdą Twoją stronę w internecie.

Krok 1. Zastanów się, co jest wartością w Twoim e-commerce

Zadaniem każdego biznesu jest dostarczanie wartości: klientom, pracownikom oraz właścicielom. Wartości te, choć różne, są ze sobą powiązane. Oznacza to, że jeżeli nie dostarczysz wartości klientom swojego e-commerce – opuszczą Cię. Zastanów się więc, w jaki sposób Twoje produkty dostarczają wartość dla klientów? Które z tych produktów najlepiej rozwiązują ich problemy? Co wyróżnia Twoją ofertę na tle ofert konkurencji? Jakie masz cele krótko- i długookresowe w zakresie rozwoju produktów? Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci świadomie zbudować strategię pozycjonowania strony www Twojego biznesu.

Krok 2. Sprawdź, czego szukają klienci

Wiesz już, co chcesz promować, teraz zweryfikuj, jak szukają tego Twoi klienci. W jaki sposób? To bardzo proste – wystarczy użyć narzędzi typu Google Keyword Planner (dostępny przy założonym koncie Google Ads) lub keywordtool.io (które w bezpłatnej wersji zawiera nieco mniej informacji niż narzędzie Google). Jak działają narzędzia do planowania słów kluczowych? Analizują zapytania użytkowników Google, zliczając ich liczbę i podając te, które są najczęściej wyszukiwane. Dzięki sprawdzeniu ważnych dla Twojego e-commerce fraz dowiesz się, jak myślą Twoi potencjalni klienci, którymi produktami szczególnie się interesują i jakich słów do ich opisu używają.

Na początek wybierz kilka słów kluczowych opisujących Twój e-commerce, z którymi będziesz dalej pracować. Pamiętaj przy tym, że nie zawsze najbardziej ogólne, najczęściej wyszukiwane słowo jest tym, na które warto się pozycjonować – większa precyzja i wybór słów z tzw. „długiego ogona” pozwolą Ci ominąć konkurencję i szybciej zagościć na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google.

Krok 3. Potraktuj kod źródłowy jak sprzymierzeńca

Wybór słów kluczowych to dopiero początek Twojej przygody z pozycjonowaniem własnego e-commerce w internecie. Teraz czeka Cię zadanie najtrudniejsze – drobne zmiany w kodzie, które zwiększą widoczność strony www. Jeżeli sam tworzyłeś swoją stronę w WordPress – na pewno zagadnienia te nie będą Ci obce! Mowa m.in. o tytule strony, nagłówkach oraz atrybutach alt (czyli  alternatywnych tekstach obrazków), które powinny zawierać słowa kluczowe. Przy edycji nagłówków pamiętaj, że nagłówek poziomu pierwszego (H1) powinien być użyty na danej podstronie tylko raz, a kolejne nagłówki powinny być oznaczane odpowiednio poziomem 2,3,4.

Przyjrzyj się także strukturze adresów URL na stronie swojego e-commerce – powinny one być proste i zawierać słowa kluczowe. Do każdej podstrony powinien kierować przynajmniej jeden link z innej strony – takie linkowanie wewnętrzne pomaga nie tylko wyszukiwarce, ale również klientom w poruszaniu się po stronie. 

Jeżeli natomiast nie tworzyłeś sam strony własnego e-commerce – poproś o pomoc eksperta, który z pewnością pomoże Ci w tych drobnych zmianach!

Krok 4. Rozwiąż kluczowe problemy

Strona Twojego e-commerce jest już odpowiednio dostosowana do potrzeb indeksowania w Google. Kolejnym krokiem będzie więc tworzenie na nią treści, które powinieneś traktować jako stały proces – pomagający nie tylko w pozycjonowaniu strony, ale również pozycjonowaniu Ciebie jako eksperta. O jakie treści chodzi? Przede wszystkim przydatne klientom – takie, o których chcą czytać i które rozwiązują ich problemy. Jeżeli przykładowo prowadzisz własny e-commerce z obuwiem, możesz pisać o trendach lub o doborze rozmiaru. Przy pisaniu na wewnętrznego bloga możesz posiłkować się narzędziem Google Trends, które wskaże Ci np. sezonowość zainteresowania daną frazą. Kluczowymi w e-commerce są także opisy produktów – pamiętaj, aby były unikalne! Na koniec nie zapomnij, że wszystkie treści, które tworzysz powinny zawierać słowa kluczowe, a także być napisane zrozumiałym językiem. Zapomnij więc o najbardziej wyszukanych zwrotach i długich, wielokrotnie złożonych zdaniach – dostarcz realną wartość odbiorcom swojej strony.

Krok 5. Nie wstydź się mówić o swoim e-commerce

Jeśli strona Twojego e-commerce zawiera już nieco wartościowych treści – czas zabrać się za opowiedzenie o niej światu! Dlaczego jest to ważne? Według Google strony, do których kieruje wiele linków są wartościowe dla użytkowników. Link building jest więc jednym z głównych filarów pozycjonowania stron w wyszukiwarce. W tym działaniu przede wszystkim liczy się naturalność, czyli różnorodność linków odsyłających do strony Twojego e-commerce.  Chodzi tu o domeny, z których linki pochodzą – nie bój się zarówno znanych serwisów, jak i tych znacznie mniejszych (blogi czy katalogi). Pamiętaj, że link building to proces, a nie jednorazowe działanie – ustal więc strategię i działaj według planu (nagłe zmiany w liczbie linków mogą zakończyć się karą od Google).

Jak szukać miejsc do linkowania? Przede wszystkim obserwuj konkurencję, dzięki której bez większego wysiłku dowiesz się o serwisach odpowiednich dla Twojej branży. Twórz informacje prasowe o nowych produktach. Bierz udział w dyskusjach na blogach i forach. Bądź na branżowych listach, spisach i podsumowaniach.

Mamy nadzieję, że dzięki tym wskazówkom wiesz już, jak podnieść pozycję własnego e-commerce i trafić do większej liczby klientów! Pamiętaj, że pozycjonowanie stron wymaga czasu, a cierpliwość i sukcesywne realizowanie strategii w tym przypadku zaowocują widocznymi rezultatami.  

SHOPPING BAG (0)

Zadaj pytanie